HTML5 Sila Follow dan Klik button [X] untuk tutup Button Close

Jawatan Kosong Terkini di Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) - 18 September 2023

Permohonan adalah dipelawa daripada warganegara Malaysia yang berkelayakan untuk mengisi kekosongan jawatan kosong di Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) sebagaimana di bawah:-

Jawatan Kosong Terkini 2023 di Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB)


Positions:


1. PEMANDU LOKOMOTIF RENDAH (A09G12)
JABATAN KAWALAN OPERASI


2. PELATIH EKSEKUTIF OPERASI (N05AG07)
JABATAN KAWALAN OPERASI


3. PELATIH PENGURUS STESEN (N08G10)
JABATAN KAWALAN OPERASI

Close date : 15 September 2023 (Jumaat)



4. SENIOR MANAGER, GALLERY MANAGEMENT (N02G04)
STRATEGIC COMMUNICATIONS DEPARTMENT


5. MECHANICAL ENGINEER (J03G05)
ASSET & FACILITY MANAGEMENT DEPARTMENT


6. MANAGER, PROCUREMENT (W03G05)
FINANCE & PROCUREMENT DEPARTMENT

Close date : 18 September 2023 (Isnin)


*Sila baca syarat kelayakan dan maklumat lain sebelum memohon melalui link di bawah


Jawatan Kosong Terkini 2023 di Keretapi Tanah Melayu Berhad KTMB-MEHkerja-2023

Follow Sosial Media Kami : Klik Sini

Sejarah KTMB

Pada tahun 1961 merupakan tarikh berakhirnya orang eropah menjadi Pengurus Besar KTM. Dato’ Ahmad Perang merupakan anak watan yang pertama menjadi Pengurus Besar, dan Haji Waad Jamaluddin merupakan kakitangan KTM yang pertama berjaya memegang jawatan Pengurus Besar KTM. Selebihnya jawatan tersebut dipegang Pegawai Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik (PTD) yang dipinjamkan ke KTM.

KTM sejak sebelum Perang Dunia lagi mempunyai rancangan pembinaan landasan merentasi Kuala Lumpur ke Pahang, dari Johor Bahru ke Kuantan dan menyusur negeri Terengganu dan kelantan tetapi tidak dapat dilaksanakan. Malah beberapa landasan yang telah dirancangkan namun ianya tidak menjadi kenyataan.

Diantaranya ialah landasan sejauh 70 batu dari kulai ke Endau; keduanya dari Kluang ke Muar dan terus ke Melaka sejauh 95 batu, ketiga; landasan sejauh 40 batu dari Gemas ke Melaka. Di Pahang pula dirancangkan landasan cawangan dari Jerantut ke Kuantan sejauh 25 batu, manakala di Selangor pula dari kelang ke Morib. Di negeri Perak cadangan pembinaan landasan cawangan yang terbengkalai iaitu dari Ipoh ke Gopeng dan dari Bagan Serai ke Kuala Kurau. Namun kesemua rancangan tersebut tidak terlaksana.




Previous Post Next Post